Første gang de spiller inn noe sammen, Sonny Rollins spiller noe av de mest eksperimentelle tonene sine her, mens spillet til Coleman Hawkins er langt mer smooth og tradisjonelt. Sammen låter dette faktisk ganske stilig. Med seg på platen har de Paul Bley på piano, Roy McCurdy på trommer. Bassen tar Bob Cranshaw og Henry Grimes seg av.
Allerede i fra første tone er det lett å skille de to saksofonistene fra hverandre, samtidig som det blir en helhet i det. De åpner med Yesterday fra 1933 som er en klassisk standard. Ett av platens beste kutt kommer allerede som nummer to, i musikalen All the Things You Are med flott pianospill av Bley, og en heftig solo av Rollins. A siden avsluttes med en av jazzens mest innspilte låter, Summertime. Fin versjon.
B siden starter med en låt som svinger og er mer uptempo enn de foregående. Føler nok at Rollins spiller noe mer safe her også. Lover Man er en flott ballade, som antageligvis er mest kjent i Billie Holidays versjon. Lavmelt og fint spill. Albumet avsluttes med den eneste originale komposisjonen på plata, signert av Rollins – At Mckie’s som er ett fint kutt, som skiller seg litt ut fra det resterende.
Fin plate jeg nok hadde spilt oftere på LP. Denne versjonen er en enkel repress som er helt OK på CD. Enkel papplomme i en box. Finnes flere audiofile pressinger av denne, verdt å sjekke ut nærmere ved anledning.
1963 – Columbia Perfect Jazz collection 1 01/03/21
Jazz –Bop